VectorWorks forum: Not Enough Memory?! - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Not Enough Memory?! foutmelding wanneer ik render...

#1 Gebruiker is offline   Eliza 

• Nieuwkomer Forum
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 04-January 10
  • Stad:Brugge

Gepost 06 October 2011 - 09:47 AM

Goedemorgen,

De laatste tijd, vooral bij wat grotere projecten, krijg ik telkens de foutmelding:"not enough memory" als ik wil renderen. Als ik ze render op mijn collega's computer lukt het wel...
Ik heb een 32 Bit, 4 processors en 4GB ram... Mijn collega heeft 64 Bit, 8 GB, 8 processors...
Ik zou tegen morgen een project moeten afwerken waarbij ik deze foutmelding krijg, zo dus zou ik graag een oplossing weten voor dit probleem zonder wijzigingen aan te brengen aan geheugen,enz...

In bijlage vind je het bestand waar ik het over heb...
Mijn link

Bedankt voor de snelle reactie!!

mvg,

Eliza Vanhoutte
PC: WINDOWS XP
VW 2010: Standaard & arch. en interieur
CINEMA 4D R11
0

#2 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart
  • Groep: Administrators
  • Lid geworden: 18-June 04
  • Stad:Gent

Gepost 06 October 2011 - 11:27 AM

Tja, ik vrees dat je zelf al hebt ontdekt waar het probleem zit. Je software draait op 32 bit en is daardoor niet in staat om voldoende geheugen aan te spreken. Zelfs als je geheugen zou toevoegen, is de kans groot dat je het niet gerenderd krijgt, net omdat 32 bits-software er niet mee om kan.

Het enige alternatief is je scène op de een of andere manier lichter maken. Je kan ook overwegen om te upgraden naar een 64 bits-systeem. Of gebruik maken van een renderservice (zoals bvb. www.renderking.com), maar zo'n diensten zijn niet gratis.

Je kan eventueel eens proberen om je scène lichter te maken met Combine Scene: http://www.cinema4d....e-cinema-4d-r12

Dat de scène lichter kan, daar ben ik van overtuigd. Op mijn computer duurde het ook een halve minuut eer de scène wilde openen, en dat betekent meestal dat de scène niet geoptimaliseerd is.
MacOS Skunk - altijd de nieuwste versie van VW en C4D

"We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer." - Elie Wiesel
0

#3 Gebruiker is offline   Bart 3D 

• Expert
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 18-June 04
  • Interests:3D - Design
  • Stad:Barneveld

Gepost 10 October 2011 - 12:08 PM

Ik heb de scene ook even bekeken, je kan meer met instances werken en render instances aanvinken, scheelt inlaadtijd/rendertijd
Ook gebuik je heel veel lichtbronnen die veel schaduwen geven(met area shadow), ik zou een aantal schaduwen uitzetten.
Ik importeer ook sketchup modellen en net wat Bart zegt, die maak ik ook eenvoudiger(dus minder zwaar) door de combine scene tool, dat
geeft ook meer overzicht/structuur in je objectmanager
Je kan ook lichtbronnen nabootsen ipv een echt lichtbron te plaatsen, scheelt allemaal tijd. object geeft licht maar is zelf onzichtbaar voor de camera.
Door minder lichtbronnen kan je scene te donker worden maar dat kan je weer opvangen met de colormapping bij de rendersettings.

Succes!

tip: kijk ook even naar het aantal polygonen in je scene, en na de combine tool of je daar verschil in merkt.
Vond de scene ook traag openen, en dan werk ik in 64 bit en 8 gig geheugen.
Freelance designer/visualizer Expo
Macbook pro retina MacOS High Sierra VW 2018 Arch/Int-RW-C4D visualize R20
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers