VectorWorks forum: Uitwisseling Met Archicad - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Uitwisseling Met Archicad Import en export

#1 Gebruiker is offline   a080905 

• Expert
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 17-June 04
  • Interests:Twitter @architectAWDC
    of @eu_achitect
  • Stad:Brussels & Meise (Vlaams Brabant)

Gepost 29 August 2012 - 06:06 PM

VW2012 en Archicad behoren tot de groep van Nemetschek.
Wat is het beste formaat om een file van Archicad te importen in VW2012.
( Liefst geen DWG, DXF )
Dank
Vectorworks NL 208 - Apple Mac Pro 5.1 - 2x 3,46 Ghz 6-core Intel Xeon RAM 96 GB - 1333 Mhz DDR3 - VRAM GTX 970 4095 MB
Vice-Voorzitter Orde van Architecten Vlaams Brabant & Brussel Hoofdstad + Chambre Bruxelloise 2009-2020
0

#2 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart
  • Groep: Administrators
  • Lid geworden: 18-June 04
  • Stad:Gent

Gepost 29 August 2012 - 06:10 PM

Welke informatie wil je overbrengen? 2D-tekeningen, 3D-model, ...?
MacOS Skunk - altijd de nieuwste versie van VW en C4D

"We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer." - Elie Wiesel
0

#3 Gebruiker is offline   a080905 

• Expert
    of @eu_achitect

Gepost 30 August 2012 - 05:13 AM

Beide, ik dacht voor 3D-model via 3DS ….
Vectorworks NL 208 - Apple Mac Pro 5.1 - 2x 3,46 Ghz 6-core Intel Xeon RAM 96 GB - 1333 Mhz DDR3 - VRAM GTX 970 4095 MB
Vice-Voorzitter Orde van Architecten Vlaams Brabant & Brussel Hoofdstad + Chambre Bruxelloise 2009-2020
0

#4 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart
  • Groep: Administrators
  • Lid geworden: 18-June 04
  • Stad:Gent

Gepost 30 August 2012 - 07:03 AM

Bekijk Post a080905, op 30 August 2012 - 05:13 AM, zei:

Beide, ik dacht voor 3D-model via 3DS ….

Voor het 3D-model zou ik via IFC proberen gaan.
Voor de 2D-uitslagtekeningen lijkt PDF me op het eerste gezicht de meer logische keuze. Je gebruikt de PDF dan als onderlegger voor je eigen tekeningen.

Voor alle duidelijkheid, er bestaat geen intelligente uitwisseling tussen Archicad en Vectorworks (of vice versa). Er is dus geen manier om een raamobject in Archicad om te zetten naar een raam-pio in Vectorworks. IFC doet op dat vlak nog het hardst z'n best, omdat daar een raam ook een raam-"label" krijgt (dito voor muren, trappen, etc.). Met een IFC weet je dus meer over je objecten dan met een 3DS, maar die objecten zijn in geen van beide gevallen parametrisch.

P.S.: er bestaat ook geen intelligente uitwisseling tussen bvb. Revit en AutoCAD. Revit heeft zijn eigen bestandsformaat, en kan exporteren naar DWG, maar verliest daar een hoop database-info en parametrie bij. De universeel intelligente uitwisseling zal nog even op zich laten wachten, vrees ik ;)/>
MacOS Skunk - altijd de nieuwste versie van VW en C4D

"We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer." - Elie Wiesel
0

#5 Gebruiker is offline   a080905 

• Expert
    of @eu_achitect

Gepost 30 August 2012 - 10:50 PM

Er is nog veel werk aan de winkel …..
PDF had ik natuurlijk ook als optie en onderlegger, maar ik had gehoopt dat men verder stond. :(/>
Van DWG ben ik al bijna in de psychiatrie beland als je ineens duizenden lijnen in één layers ziet staan ….. een vriend van mij wou zijn broer plezier doen door hem een opmeting te laten uitwerken in DWG. Ik vraag dan aan mijn medewerker-tekenaar om die DWG ook als onderlegger te gebruiken, de boel te hertekenen en de zaken ter plaatste na te zien.
PTR sprak me in Leest nog over tekenhygiëne, hij heeft groot gelijk, maar het is soms ver te zoeken.

Eens uitzoeken wat IFC te bieden heeft…….. ik vraag het architectenbureau mij een exportfile in PDF, DWG en IFC te sturen ……….
Dank voor toelichting BaRa
0

#6 Gebruiker is offline   ASB 

• Expert
  • Lid geworden: 06-March 07

Gepost 10 August 2018 - 07:32 AM

Een architectenbureau waar we veel met samenwerken is overgestapt van Vectorworks naar Archicad.
Wij blijven gewoon verder werken met Vectorwoks Standaard.

Wat is de makkelijkste/beste/handigste manier om die archicad-tekeningen in VW te krijgen.
Nu exporteren zij dat naar een dwg en importeren wij die dwg. Is er een betere/andere manier om dat te doen?
Windows 7
Vectorworks 2015 standaard
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers