VectorWorks forum: Het regelen van Klassen via script. Kan dat nog eenvoudiger? - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Het regelen van Klassen via script. Kan dat nog eenvoudiger?

#1 Gebruiker is offline   yehzap 

• Expert
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 16-October 04
  • Stad:5731

Gepost 08 April 2005 - 04:20 PM

Ik ben nu half weg met mijn nieuwe teken methode (jullie al lang bekend natuurlijk) maar, is het mogelijk om mijn Klassen script dat alles aan, grijs of uit of verschillend schakelt zo te coderen dat:
- Nieuwe klassen aangemaakt die nog niet waren opgenomen in de sjabloon tekening, automatisch worden herkend.

m.a.w.

ik maak bepaalde schakelingen aan zodat het erg handig wordt om een presentatie tekening te genereren. Het is me opgevallen dat wanneer ik een aanpassing doe, al mijn scripts moet doorlopen, om de schakeling weer goed te krijgen. Ik moet de Klasse toevoegen door het script te openen.
Mac Pro late 2013, 3.0 Ghz 8-core, 32Gb RAM, 2x D500 FirePro video | MacBook Pro 15" mid 2014, 2,8 Ghz 4-core, 16Gb RAM, 2x MacPro 2010
MacOSX 10.14.x | Vectorworks 2018 SP4 A+I | FormZ 8.6.x | Autocad LT 2018 | Maxwell Render 4.1.x | Affinity suite
0

#2 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert
  • Groep: Root Admin
  • Lid geworden: 17-June 04
  • Stad:DE Hasselt

Gepost 08 April 2005 - 07:15 PM

SCRIPT
Je kan in een script een code opnemen die bij elke running de klassen-lijst doorloopt. Ik heb hiervan weliswaar geen pasklaar voorbeeld ;-(

SCHAKELING
Blijkbaar staat in een bestaande schakeling een nieuwe klasse onzichtbaar. Wel herinner ik me vaag een optie die nieuwe klasses automatisch zichtbaar zet, of was dat een layer-optie ? Hoedanook, ik vind het niet meteen terug.

Waarom niet de klassen waarover het gaat standaard reeds in je sjabloon opnemen ?
Retina MacBook Pro i7 • iPad Pro 10.5 • iPhone SE
macOS - iOS - Vectorworks [meest recente versies]
0

#3 Gebruiker is offline   yehzap 

• Expert

Gepost 08 April 2005 - 10:21 PM

Gerrit,
ik heb al mijn klassen standaard opgenomen in mijn sjabloon. Maar als dat er veel zijn, gecodeerd naar bestekhoofdstuk, dan is het lastig om iedere keer de schakeling goed te krijgen. Overigens na verloop van tijd lost het probleem zich zelf op. Want dan is de methode uitgekristaliseerd en zijn de schakelingen aangepast.
Mac Pro late 2013, 3.0 Ghz 8-core, 32Gb RAM, 2x D500 FirePro video | MacBook Pro 15" mid 2014, 2,8 Ghz 4-core, 16Gb RAM, 2x MacPro 2010
MacOSX 10.14.x | Vectorworks 2018 SP4 A+I | FormZ 8.6.x | Autocad LT 2018 | Maxwell Render 4.1.x | Affinity suite
0

#4 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 09 April 2005 - 06:23 AM

Mogelijk helpt dit niet veel, maar weet daat een schakeling standaard de instellingen aanneemt van je tekening zoals die zijn op het ogenblik van haar aanmaak. Ook al kan je die nadien via het OIP nog aanpassen, kan bovenstaande soms handig zijn en tijd besparen.

Zo heb ik in mijn sjabloon drie Bewaarde Zichten die enkel de klasse-zichtbaarheden regelen (1- standaard settings om in te tekenen, 2- buitenzichten en 3- binnenzichten). Stel dat ik vanuit eender welke situatie snel een schakeling wil met een buitengevel, dan roep ik eerst mijn Bewaard Zicht "Buitenzichten" op, en maak onmiddellijk daarna mijn schakeling aan.
0

• Groep: Guests

Gepost 09 April 2005 - 09:40 AM

ik heb meerdere schakelingen aangemaakt, gerelateerd aan alle verschillende tekeningen die ik wil presenteren, zoals; plattegronden, alleen constructie, eenvoudige plattegrond met alleen de elektra symbolen, installatie, enz. Dit werkt sinds de presentatielaag erbij is gekomen erg handig. Daar ik in VW niet in 3D werk, weet ik ook niet het voordeel van jouw 3 schakelingen. Ben wel nieuwsgierig.

Omdat ik nu zo werk, heb ik dus voor elke tekening layout een klasse schakeling nodig. Je kunt je voorstellen dat dit iedere keer een hoop instellen is wanneer je zo'n 40 klassen hebt aangemaakt. Dus dacht ik, er moet toch zoiets zijn dat er automatisch een klasse wordt bijgemaakt in de routine.

Maar, als ik er wat langer over denk, lost het zichzelf op. Het heeft test tijd nodig om alles op elkaar af te stemmen.
0

#6 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 09 April 2005 - 10:23 AM

Blijkbaar worden hier meerdere begrippen een beetje door mekaar gebruikt?

Omdat Schakelingen (Viewports) niet zo dynamisch zijn qua klassen, heb ik een aantal Bewaarde Zichten die enkel dienen om klasse-instellingen te bewaren, dus verder geen layer-instellingen noch scherm-posities. De eerste maakt zichtbaar/onzichtbaar voor "normaal" tekenwerk, de tweede schakelt enkel aan wat nodig is voor het maken van buitenzichten (gevels, perspectieven?) en de derde doet hetzelfde voor binnenzichten (interieurzichten, doorsneden?)
Enkele andere Bewaarde Zichten (Klasse-instellingen) zijn in mijn sjabloon nog : Elektrische installatie / basis plotinstellingen.

Alvorens nu een schakeling aan te maken roep ik ??n van deze Bewaarde Zichten op, zodat vervolgens deze klasse-instellingen aanwezig zijn in de nieuwe schakeling.

Om terug te komen op de vraag (scripts), noteer dat in een Bewaard Zicht ook een script kan verwerkt zijn. Hierin bevinden zich bij mij bv. de gewenste peninstelling, render mode, enz.

Ik begrijp niet wat je verderop bedoelt met "routine". Benoem dit even in VW terminologie als je wil ?
0

#7 Gebruiker is offline   yehzap 

• Expert

Gepost 11 April 2005 - 09:11 PM

Met routine bedoel ik in de plug-in.
Jouw noordpijl bijvoorbeeld: als je de plug-in veranderd past het direct het reeds gemaakte object in de tekening aan. Dit zou handig zijn voor mijn klassen. Hoe dan ook, ik ga eens kijken wat het voordeel van je bewaarde zichten is.
Bedankt.
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers