VectorWorks forum: Gebruik Renderworks - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Gebruik Renderworks

#1 Gebruiker is offline   Jim 

• Forum Kenner
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 31-August 08
  • Stad:Leiden

Gepost 12 January 2016 - 11:46 AM

Hallo vw-orkers, Ik ben zelf ook een tijdje niet meer hier geweest op het forum voor VW Renderworks.

Maar als ik het zo bekijk zijn er weinig geplaatste vragen/opmerkingen de afgelopen maanden.

Zelf ervaar ik het RW2016 als zeer problematisch met name textuur en verlichting en rendertijd.(tov vw2015)

Is het zo stil dat men geen problemen heeft of ben ik abuis.

Ik wil geen ruis veroorzaken maar leren van/met een ander.

Groet,

Jim
VW 2017 / Renderworks
Windows10
0

#2 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart
  • Groep: Administrators
  • Lid geworden: 18-June 04
  • Stad:Gent

Gepost 13 January 2016 - 09:21 AM

Bekijk Post Jim, op 12 January 2016 - 11:46 AM, zei:

Hallo vw-orkers, Ik ben zelf ook een tijdje niet meer hier geweest op het forum voor VW Renderworks.

Maar als ik het zo bekijk zijn er weinig geplaatste vragen/opmerkingen de afgelopen maanden.

Zelf ervaar ik het RW2016 als zeer problematisch met name textuur en verlichting en rendertijd.(tov vw2015)

Is het zo stil dat men geen problemen heeft of ben ik abuis.

Ik wil geen ruis veroorzaken maar leren van/met een ander.

Groet,

Jim

Beste Jim,

Op welke manier ervaar je problemen met de rendertijd en de texturen?
MacOS Skunk - altijd de nieuwste versie van VW en C4D

"We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer." - Elie Wiesel
0

#3 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert
  • Groep: Root Admin
  • Lid geworden: 17-June 04
  • Stad:DE Hasselt

Gepost 15 January 2016 - 10:18 AM

Ziehier enkele bedenkingen, na een eerste ruggespraak met Vectorworks, Inc. :

- In Vectorworks 2016 zijn er verbeteringen aangebracht in de Anti-Aliasing.
Terwijl vroeger de Laag-Gemiddeld-Hoog keuze relatief weinig uitwerking had op het uiteindelijke anti-aliasing effect van de weergave, is dat nu wel het geval.
Dit heeft voor gevolg dat de gemiddelde kwaliteit in versie 2016 een beetje korzeliger kan zijn dan vroeger, en dat je in die gevallen best overgaat naar een hoge of zeer hoge kwaliteit.

- Ook in de engine van Renderworks 2016 zijn er aanpassingen gebeurd.
Een aantal instellingen zijn bijgestuurd of hebben meer parameters.
Bij Indirecte Belichting is een nieuwe optie toegevoegd: "Snelle Weergave (2 reflecties)". Bestaande Renderworksstijlen nemen deze optie standaard aan in plaats van het vroegere "Geen".
Dit kan soms leiden tot onverwacht langere rendertijden.

————————

Voor zover je gebruik maakt van Renderworksstijlen, kan je deze misschien even checken op bovenstaande.
Ook als je de renderinstellingen manueel uitvoert, kunnen deze bedenkingen hopelijk helpen om snellere renderings te bekomen.

Als je problemen zou blijven ondervinden, mag je steeds een voorbeeldbestand doorsturen naar onze Support Desk.
Retina MacBook Pro i7 • MacOS 10.12 • Vectorworks 2017 • Renderworks
iPhone SE • iPad Air 2 • iOS 10 • Vectorworks Nomad
0

#4 Gebruiker is offline   Jim 

• Forum Kenner

Gepost 15 January 2016 - 11:12 AM

Hallo Gerrit, dat probeer ik ook allemaal te controleren om mijn rendertijd te minimaliseren, ik besef ook dat vw16-rw wel tijd nodig heeft, zo reeel ben ik ook weer.
Maar het feit dit ik met vw2015 een nette rendering in 2 minuten kan maken t.o.v. vw 16 bijna 1.5 uur voor 20% van de afbeelding ga ik niet snappen.

DE kijkt ook met mij mee en kan ook niets vreemds ontdekken.

En echt de tijd om het bij elk project uit te testen is er niet want ik kan het risico niet nemen dat als ik klaar ben met de tekening om te renderen dat vw16-renderworks echt teveel tijd gaat kosten.
VW 2017 / Renderworks
Windows10
0

#5 Gebruiker is offline   Jim 

• Forum Kenner

Gepost 15 January 2016 - 11:18 AM

Over de texturen, vw16-rw benadert de texturen anders dan vw2015, m.a.w. als ik een tekening open in vw16 van een vorige versie zou ik eerst alle texturen moeten renderen om te kijken of dit nog ok is.
Dan is de instelling van de belichting ook geheel anders kortom terug bij af en dat werkt best vervelend.

Dus Vw2015-RW gebruiken ligt dan wel voor de hand
VW 2017 / Renderworks
Windows10
0

#6 Gebruiker is offline   Jim 

• Forum Kenner

Gepost 20 January 2016 - 06:31 PM

Hallo Gerrit een voorbeeld bestand naar DE versturen is ook gedaan en ik heb antwoord gekregen in het Engels.

Dat is op zich natuurlijk positief maar volgens mij is het niet aan mij de taak dit te vertalen naar NL. Ik heb immers een NL=versie. maar dat terzijde.
Anti aliasing hoger zetten, deze stond al op hoog dus dat wordt een stap hoger, hoger gaat niet dus dan is het best vreemd dat de optie hoog al niet echt best is.

Ik heb de zichtvenster even naast elkaar gezet om rendertijden en algemene indruk te beoordelen.
render in vw2015 was 02.30min
render in vw2016 was 08.32min / randen 00.35min

Ik heb de zichtvenster gekopiëeerd dus al 3e test
renderstijl aangepast
anti aliasing van hoog naar hoogst
nu is de pc 17.28min bezig en ik heb 2% gerenderd (het is een zeer klein vlak van het totaal dus het aantal % is naar verhouding geschat)

Ik ga de boel maar afbreken want dit is ook echt geen oplossing.

de volgende poging hier zal ik de belichting op geen zetten,staat nu op snel/2
VW 2017 / Renderworks
Windows10
0

#7 Gebruiker is offline   Jim 

• Forum Kenner

Gepost 20 January 2016 - 06:37 PM

Toevoeging

Normaal heb ik het aantal dpi van mijn presentatielaag op 144 staan, dat is al vanaf het begin van het trage renderen verlaagd naar 120
VW 2017 / Renderworks
Windows10
0

#8 Gebruiker is offline   dirk 

• Expert
  • Lid geworden: 09-July 04

Gepost 21 January 2016 - 02:59 PM

Ik heb een tekening van VW 2015 geopend in VW 2016 en een aantal rendertijden met dezelfde instellingen vergeleken.

De renderworksstijl : geen anti-aliasing, geen displacement mapping, wel kleuren, onscherpte, texturen en schaduw. kwaliteit alles hoog, indirecte belichting 2 reflecties, HDRI dag, geen omgevingslicht, met achtergrond.
Bij import in VW 2016 heeft deze renderworksstijl dezelfde instellingen behalve de indirecte belichting : die wordt omgezet naar 4 reflecties.

De import in VW 2016 doet iets fout : een Heliodon die onzichtbaar staat in de zichtvensters van 2015 wordt zichtbaar gemaakt, dus 2 zonnen. Misschien verklaart dat een langere rendertijd bij Jim ? Om hetzelfde te vergelijken zet ik die 2de zon terug onzichtbaar.
Nog iets : de heliodon met dezelfde instellingen geeft een verschillende zonnestand in 2015 en 2016.

De rendertijden voor de meeste zichtvensters ( perspectieven, isometrie en aanzichten) zijn vrijwel gelijk in de twee versies. Bij één zichtvenster is er wel een groot verschil : 5'44" in `VW2015 en slechts 40" in VW2016.

Als ik in VW2016 het aantal reflecties naar 2 zet ipv 4, dan worden de rendertijden enorm verlengt. Je zou het omgekeerde verwachten en de kwaliteit is er niet op verbeterd . Bijvoorbeeld : iets dat op 14" gerenderd is met 4 reflecties, duurt bijna 8 minuten met 2 reflecties. Met 8 reflecties is dat op 20" gebeurd en met 0 reflecties duurt het dan weer langer : 30". Op bijgevoegde afbeelding is het verschil zelfs 25 minuten tov 48sec. Er is dus wel echt iets fout met die "snelle weergave" en "geen indirecte belichting".

Anti-Aliasing opzetten zorgt ervoor dat de rendertijden veel langer duren in VW2015 dan in VW2016, bv 6min ipv 1'20" of 1'55" ipv "48 . VW 2016 scoort hier dus veel beter met dezelfde kwaliteit.

Mijn ervaring is dus dat renderen in VW2016 meestal sneller en soms veel sneller gaat dan in 2015 als je kiest voor 4 of 8 reflecties indirecte belichting en met anti-aliasing aan. Misschien heeft dat ook te maken met de hardware.

https://webclient.ru...4CvX2TF11C4Xbh3
Mac OS 10.12.3 / iMac 27"- i7 32GB / AMD Radeon R9 M395X 4096 MB / VW 2017 Architectuur.
0

#9 Gebruiker is offline   Jim 

• Forum Kenner

Gepost 25 January 2016 - 10:04 PM

Beste Dirk afgelopen vrijdag heb ik Piet Jan van DE aan de lijn gehad en hij zegt dat ik de Indirecte belichting uit moet zetten. Daarnaast de DPI juist hoger naar 200 ipv 144.

Hij renderd dan een plaatje van een winkel(view)te vergelijken met een simpele stand in enkele sec.

Ik heb zijn advies opgevolgd en ik render in 1 uur en 29min voor nog geen 20%, valt dus erg tegen. t.o.v. 2015 die dezelfde afmeting render met hogere instellingen in net 2 minuten.

Ik heb een ander bestand waar ik diverse renderstijlen op los laat maat t is allemaal zeer slecht van kwaliteit en zeer traag. Zo traag dat ik de opdracht gewoon moet afbreken want ik kan dit niet financieel bolwerken.

al met al ben ik er nog niet uit. Nog vreemder is het dat ik wel weinig signalen zie/lees hier op het forum.
Is dit forum nog wel actief want ik zie best veel oude vragen en weinig nieuwe issues.

Maar goed dat is weer een ander onderwerp, eerst maar eens het renderen met 2016 draaiende krijgen, anders verwijder ik vw2016.

Het is niet anders
VW 2017 / Renderworks
Windows10
0

#10 Gebruiker is offline   kweenie 

• Trouwe forumbezoeker
  • Lid geworden: 01-February 11
  • Stad:NL

Gepost 05 February 2016 - 11:38 AM

Bekijk Post Jim, op 25 January 2016 - 10:04 PM, zei:

Beste Dirk afgelopen vrijdag heb ik Piet Jan van DE aan de lijn gehad en hij zegt dat ik de Indirecte belichting uit moet zetten. Daarnaast de DPI juist hoger naar 200 ipv 144.

Hij renderd dan een plaatje van een winkel(view)te vergelijken met een simpele stand in enkele sec.

Ik heb zijn advies opgevolgd en ik render in 1 uur en 29min voor nog geen 20%, valt dus erg tegen. t.o.v. 2015 die dezelfde afmeting render met hogere instellingen in net 2 minuten.
[...]

Maar goed dat is weer een ander onderwerp, eerst maar eens het renderen met 2016 draaiende krijgen, anders verwijder ik vw2016.

Maak je soms gebruik van HDRI achtergronden en (zelfgemaakte) custom texturen?

Mijn ervaring is ook dat het renderen in VW2016 langer duurt dan in 2015, waarschijnlijk door de nieuwe mogelijkheden. Een kleine wijziging in de instellingen kan de rendertijd doen toenemen van iets meer dan 15 minuten naar meer dan 1,5 uur en dan nog niet voltooid. Vooral de combinatie HDRI achtergrond, belichtingsinstellingen en sommige textuur instellingen kunnen drastische verschillen geven bij wat relatief kleine aanpassingen lijken.

Ter indicatie... een ruim 500 megabyte VW2016 bestand met een 2000+ objecten renderd tussen de 15 en 40 minuten met HDRI achtergrond, gebruik van Heliodon en wat custom texturen. Vooral bij de (custom) texturen konden aanpassingen in instellingen de reflectie, textuur en bump map instellingen soms forse verschillen geven in rendertijden, uiteindelijk is het gelukt om een acceptabele combinatie van kwaliteit en rendertijd te krijgen. Het uitschakelen van indirecte belichting kan inderdaad heel veel tijd schelen maar ik zou toch nog eens kijken naar de instellingen van de gebruikte texturen.
VW 2017 Landmark (US versie) + RenderWorks (meest recente versie)
Windows 10 64-bits, 16 GB RAM, Intel i5-4690K 3.5GHz, nVidia GeForce GTX-960 4GB
0

#11 Gebruiker is offline   krosmo 

• Nieuwkomer Forum
  • Lid geworden: 22-September 14
  • Stad:Beesd

Gepost 10 March 2016 - 04:40 PM

Ik vind het renderen ook echt drama.
Ik gebruik beplanting uit SketchUp en als ik ga renderen, dan is er geen eer aan te behalen.....
PC
Windows 10
VW 2016
Tuin&Landschap
Renderworks
0

#12 Gebruiker is offline   Jaco 

• Forum Kenner
  • Lid geworden: 15-September 11
  • Stad:Leeuwarden

Gepost 14 March 2016 - 09:42 AM

Ik werk ook vaak met zelfgemaakte texturen, is er iets te zeggen over de optimale (maximale) resolutie?
Ook ik heb soms te maken met schrikbarende rendertijden, eenmaal, ten tijde van de afronding van een prijsvraag is me dat slecht bekomen.
Toen had ik een groot 3d-model, met veel 3d objecten, en VisualB-bomen, maar ook met zelfgemaakte texturen voor bestratingspatronen.
Windows 10-64 pro

HP z640 workstation
NVidia Quadro k2200
32 GB intern
Intel Xeon E5-2630 V3 2,4 Ghz

Vectorworks 2016
Standard-Tuin&landschap
Renderworks
0

#13 Gebruiker is offline   MVDontwerp 

• Nieuwkomer Forum
  • Lid geworden: 24-September 15
  • Stad:Amstelveen

Gepost 30 March 2017 - 09:54 AM

Bekijk Post Jim, op 25 January 2016 - 10:04 PM, zei:

Ik heb een ander bestand waar ik diverse renderstijlen op los laat maat t is allemaal zeer slecht van kwaliteit en zeer traag. Zo traag dat ik de opdracht gewoon moet afbreken want ik kan dit niet financieel bolwerken.

al met al ben ik er nog niet uit. Nog vreemder is het dat ik wel weinig signalen zie/lees hier op het forum.
Is dit forum nog wel actief want ik zie best veel oude vragen en weinig nieuwe issues.

Het is niet anders

MAC - OS X 10.10.4 (14E46)
Vectorworks 2016
Architectuur & Interieur
Renderwork
0

#14 Gebruiker is offline   MVDontwerp 

• Nieuwkomer Forum
  • Lid geworden: 24-September 15
  • Stad:Amstelveen

Gepost 30 March 2017 - 09:56 AM

Hoi Ik ervaar hetzelfde probleem, ik kan ziezo de indirecte belichting niet aan zetten dan duurt het ongeveer 10 uur om te renderen. nu duurt deze gemiddeld 2-6 uur om te renderen ligt er een beetjes aan hoeveel MB de tekening is. En ik render met 72 DPI
MAC - OS X 10.10.4 (14E46)
Vectorworks 2016
Architectuur & Interieur
Renderwork
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers