VectorWorks forum: Horizon - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Horizon horizon

#1 Gast_DJJ_*

• Groep: Guests

Gepost 06 April 2011 - 10:00 PM

Nog een vraag waar ik niet uitkom.
Bij mijn vorige vraag baal ik van de horizon, zie pdf. Op dit forom staat een verwijzing, maar daar kom ik niet uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik die harde lijn tussen mijn floor en skyp weg haal, zodat je een natuurlijke verloop krijgt.

Alvast bedankt

djj
0

#2 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart
  • Groep: Administrators
  • Lid geworden: 18-June 04
  • Stad:Gent

Gepost 07 April 2011 - 03:31 PM

De oplossing ligt in het gebruiken van een polygon (of plane) in plaats van een floor. Op die polygon plaats je een maaiveldtextuur. Dat kan een kleur zijn, gras zijn - whatever's your fancy ;)/> Maar belangrijk is dat je in dat materiaal een alphakanaal gebruikt. In het alphakanaal plaats je een cirkelvormige gradient, wit in het centrum en zwart aan de rand. Verschuif de controlers van de gradient zodat je iets meer wit in het midden hebt, en dat je zwart pas begint op ongeveer 70% (in plaats van 100%, wat helemaal rechts is). Als je polygon of plane groot genoeg gemaakt is, zou je probleem weg moeten zijn.
MacOS Skunk - altijd de nieuwste versie van VW en C4D

"We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer." - Elie Wiesel
0

#3 Gast_DJJ_*

Gepost 07 April 2011 - 10:12 PM

Alvast bedankt voor je hulp ik ben er volgens mij bijna, maar ik doe nog wat fout.

Zou jij willen kijken wat ik fout doe, mijn instellingen heb ik meegestuurd als bijlage.
0

#4 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart

Gepost 08 April 2011 - 05:33 AM

Bekijk Post DJJ, op 07 April 2011 - 10:12 PM, zei:

Alvast bedankt voor je hulp ik ben er volgens mij bijna, maar ik doe nog wat fout.

Zou jij willen kijken wat ik fout doe, mijn instellingen heb ik meegestuurd als bijlage.

Het projectetype van je materiaal klopt niet. Het staat op spatial, je zou het op UV(W) moeten zetten, of op flat - maar dat tweede vereist wat meer gepruts om het materiaal op de goede plek en grootte te krijgen.

Waarom heb je Luminance in je materiaal aangezet? Of anders gezegd: wat zit er in dat Luminance-kanaal? Is het een gewone kleur, is het een afbeelding?

"We moeten partij kiezen. Neutraliteit is in het voordeel van de onderdrukker, nooit in het voordeel van het slachtoffer." - Elie Wiesel
0

#5 Gast_DJJ_*

Gepost 08 April 2011 - 07:53 AM

Goedemorgen

Het projectetype van je materiaal klopt niet. Het staat op spatial, je zou het op UV(W) moeten zetten, of op flat - maar dat tweede vereist wat meer gepruts om het materiaal op de goede plek en grootte te krijgen.

Als ik flat gebruik zie ik strepen groen met daartussen gaten, als ik UVW mapping gebruik zie ik een groene ondergrond en na het renderen zie ik alleen blauw lucht, hoe kan ik dit aanpassen.

Waarom heb je Luminance in je materiaal aangezet? Of anders gezegd: wat zit er in dat Luminance-kanaal? Is het een gewone kleur, is het een afbeelding?

Ik zet in de Luminance vaak dezelfde afbeelding, als ik ga renderen word het op sommig plekken te donker, om dit op te lossen gebruik ik Luminance.
0

#6 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart

Gepost 09 April 2011 - 11:02 AM

Bekijk Post DJJ, op 08 April 2011 - 07:53 AM, zei:

Goedemorgen

Als ik flat gebruik zie ik strepen groen met daartussen gaten, als ik UVW mapping gebruik zie ik een groene ondergrond en na het renderen zie ik alleen blauw lucht, hoe kan ik dit aanpassen.

Ik zet in de Luminance vaak dezelfde afbeelding, als ik ga renderen word het op sommig plekken te donker, om dit op te lossen gebruik ik Luminance.

Kan je een screenshot posten van het gerenderde resultaat? Met UVW, want zoals ik al eerder zij moet je met Flat mapping nogal wat extra parameters instellen.

Wat Luminance betreft: daar moet je zeer zorgvuldig mee omspringen, want je krijgt daardoor heel snel uit overbelichte en uitgewassen indruk.

0

#7 Gast_DJJ_*

Gepost 09 April 2011 - 05:25 PM

Hallo bart,

Het is mij inmiddels gelukt om via uvw de scherpe rand in de horizon te laten verdwijnen.
Ik krijg er alleen een nieuw probleem bij. het gras is een beetje extreem opgeblazen :angry:/>

Krijg ik van mijn vrouw te horen of ik het in onze tuin ook niet zo kan aanleggen :blink:/>

Ik heb een blijlage meegestuurd, bovenste is hij gerenderd en onderste niet.
0

#8 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart

Gepost 11 April 2011 - 06:18 AM

Gebruik je een noise shader voor het gras, of is het een foto van gras?

0

#9 Gast_DJJ_*

Gepost 11 April 2011 - 08:48 AM

Ik gebruik een foto
0

#10 Gast_DJJ_*

Gepost 11 April 2011 - 09:20 AM

Is een noise schader beter?
0

#11 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart

Gepost 11 April 2011 - 11:06 AM

Ik zal een filmpje maken om het uit te leggen - hopelijk klaar tegen morgen, op ons youtube-kanaal.

0

#12 Gast_DJJ_*

Gepost 11 April 2011 - 11:49 AM

Bedankt, ben er blij mee.

0

#13 Gebruiker is offline   BaRa 

• Bart

Gepost 12 April 2011 - 05:52 PM

Ik heb een filmpje op deze plek gezet:

Scherpe horizonlijn verdoezelen in CINEMA 4D

Let op: het is niet dezelfde oplossing als met het masker (Alpha), maar het werkt redelijk snel. Succes er mee, en laat maar weten als er vragen zouden zijn.

(oh ja, excuus voor de slepende stem, maar ik had er net een slopende dag opzitten ;)/> )

0

#14 Gast_DJJ_*

Gepost 12 April 2011 - 10:27 PM

Super bedankt, mooi en goed weergegeven.
Ik zelf vind zon belgies accent niet vervelend, kom zelf uit het hoge noorden. Bij de eerst volgende meeting wil ik proberen er bij te zijn. Bedankt voor je hulp, leer steeds weer wat bij.

DJJ
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers