VectorWorks forum: Ramentool - Favorieten - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Ramentool - Favorieten Automatiseren ramentool favorieten.

#1 Gebruiker is offline   RNE 

• Nieuwkomer Forum
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 13-April 18
  • Stad:Hasselt

Gepost 05 October 2018 - 08:58 AM

In de zoektocht naar 3D tekenen in vectorworks ben ik tot nu toe al tegen enkele cruciale missingen van vectorworks gebotst.
één daarvan is de volgende.

Je kan voor ieder raam een favoriet onderdeel kiezen (type / Muuraansluiting links rechts/ Muuraansluiting boven / Muuraansluiting onder / toebehoren / Kenmerkenset).
Het is zeer gemakkelijk dat je bij een nieuw raam deze favorieten kan aanduiden, of een bestaand raam kan openen en hier de favoriete aansluiting bepalen, of gewoon een favoriet raam kan plaatsen.

Echter zouden deze individuele favoriete instelling moeten vast gezet worden per raam en als een soort symbool moeten opgeslagen worden.
Bijkomend moeten deze instellingen dan ook in je infopalet zichtbaar zijn net zoals opening breedte, opening hoogte en hoogte onderzijde zodat je hier al snel aanpassingen kunt aanklikken.

Stel dat je een groot gebouw hebt met 100 ramen, 25 verschillende types.
Dan heb je nu niet de mogelijkheid om de basisinstelling van de favorieten aan te passen.
Dit wil zeggen dat als je een favoriet aanpast, laten we zeggen muuraansluiting links en rechts, je elk raam individueel zal moeten openen en deze favoriete opnieuw moet aanklikken om de verandering door te voeren.

Het is vaak zo dat er van bouwaanvraag richting uitvoering, de aanslag van de ramen verandert om de juiste detaillering te bekomen zowel op grondplan als gegenereerde snede's.
Als we gewoon bij 1 instelling, alle ramen ineens kunnen veranderen zou de workload bij aanpassingen drastisch verlaagd worden.
In mijn opinie is dit een grote handicap van de ramentool in de zoektocht naar BIM werken.

Bijkomend zou er ook een favoriete instelling bij moeten komen voor de vak dikte en sectie dikte/inhoud dikte.
--> Hierdoor kan je glas en kaderdiktes over de gehele lijn ook makkelijk aanpassen met 1 klik.

In mijn opinie moeten, niet alleen bij de ramentool, maar in de gehele lijn zoveel mogelijk "kliks" vermeden worden.
Apple Imac Pro - macOS High Sierra
3,3 GHZ intel core I5
24GB DDR3
AMD Radeon R9 M395X 4096MB

Vectorworks 2018 - SP3
Module architectuur & interieur
0

#2 Gebruiker is offline   dirk 

• Expert
  • Lid geworden: 09-July 04

Gepost 05 October 2018 - 10:00 AM

Kijk eens bij "projectraam" , als één projectraam aanpast, worden alle die projectramen in de tekening aangepast.
Mac OS 10.13.3 / iMac 27"- i7 32GB / AMD Radeon R9 M395X 4096 MB / VW 2018 Architectuur.
0

#3 Gebruiker is offline   RNE 

• Nieuwkomer Forum
  • Lid geworden: 13-April 18
  • Stad:Hasselt

Gepost 17 November 2018 - 11:24 AM

Bekijk Post dirk, op 05 October 2018 - 10:00 AM, zei:

Kijk eens bij "projectraam" , als één projectraam aanpast, worden alle die projectramen in de tekening aangepast.

Klopt, maar deze tool is alleen bruikbaar voor ramen die exact dezelfde afmetingen hebben, en dus exact hetzelfde type zijn. toch?
Ik heb een gebouw waarbij ik bijvoorbeeld 20 verschillende ramen heb.
Ik zou graag alle 20 deze "verschillende" ramen tegelijk dezelfde dorpel willen geven of tegelijk hetzelfde type aanslag.

Ze hebben allemaal een favoriete muuraansluiting gekregen om ze gemakkelijk aan te maken.
Maar bij wijzigen van deze favoriete aansluiting zullen de ramen niet updaten.
Dan moet ik de verschillende ramen allemaal één voor één openen in de ramentool en de favoriete aansluiting terug aanklikken zodat deze updaten.

Of zie ik dit verkeerd?
Apple Imac Pro - macOS High Sierra
3,3 GHZ intel core I5
24GB DDR3
AMD Radeon R9 M395X 4096MB

Vectorworks 2018 - SP3
Module architectuur & interieur
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers