VectorWorks forum: Lichtere Tekening Door Minder Lijnen En Vlakken - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Lichtere Tekening Door Minder Lijnen En Vlakken

#1 Gebruiker is offline   ingeemondt 

• Nieuwkomer Forum
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 12-February 18
  • Stad:Enschede

Gepost 22 February 2018 - 11:57 AM

Hallo allemaal,

Ik werk sinds kort bij een bedrijf wat werkt met Vectorworks. Vectorworks heb ik een aantal jaren op school gehad, maar sommige handelingen in Vectorworks 2018 zijn vrij nieuw voor mij.
Hier lopen ze enorm tegen het probleem aan dat Vectorworks renderingen (realistisch interieur finaal met verlichting) traag zijn en dat ze willen dat het proces sneller verloopt.
Dus dat betekend dat wij zo min mogelijk lijnen/vlakken moeten gebruiken, zodat de tekening lichter is tijdens het renderen (dat het proces sneller verloopt). Hoe kan ik dit oplossen/ verbeteren/ vereenvoudigen?
Kan ik symbolen vereenvoudigen voordat ik ze ga renderen?
Helaas kon ik hierover niks vinden op internet. Het zou kunnen dat ik zoek naar verkeerde thermen?

Alvast bedankt,
Inge.
0

#2 Gebruiker is offline   kweenie 

• Forum Kenner
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 01-February 11
  • Stad:NL

Gepost 24 February 2018 - 08:32 AM

Hallo Inge,

Vanaf VW2017 is er een nieuwe render engine versie met andere instellingen en mogelijkheden dan in de oudere versiers. Het enige nadeel is dat bij standaard instellingen de rendertijd met wel een factor 10 of meer toenam.

Zelf heb ik een render die in VW2016 5 minuten duurde bij gebruik van standaard instellingen en in VW2017 (en ook VW2018) ineens een uur of langer. Na wat experimenten mer de intellingen van de render opties kon ik de rendertijd weer terugbrengen naar vrijwel dezelfde rendertijd als in VW2016 met een even goed resultaat. Dit geldt voor vrijwel alle voorgedefiniëerde instellingen.

Als je collega's gewend zijn om met een versie van voor VW2017 te werken en ze zijn zich misschien niet bewust van de effecten van de render engine upgrade dan zou je misschien eerst eens kunnen experimenteren met de render instellingen.
Vooral de settings voor indirect lighting, soft shadows, blurriness, environment lighting en reflections en displacement mapping kunnen enorme effecten hebben op de render snelheid, probeer eens om die steeds een treetje lager te zetten en dan te kijken of het nog steeds goed genoeg is. Wanneer je de "optimale" combinatie van instellingen hebt gevonden kan je deze als een instelling bewaren voor gebruik bij andere projecten.

VW2017 en vooral VW2018 eisen ook meer van de hardware bij renderen, rendering wordt nog steeds grotendeels door de CPU gedaan en niet echt door de grafische kaart, dus misschien ligt daar mede een oorzaak.
Daar komt nog eens bij dat VW2018 bij nogal wat mensen traag kan zijn, maar hier wordt aan gewerkt en het volgende service pack zou hier verbetering in moeten brengen, vooral als je een stevig multicore CPU systeem met een recente snelle grafische kaart met veel geheugen hebt zou het een stuk beter moeten gaan, maar dit zal waarschijnlijk niet de volledige oplossing zijn voor het render vraagstuk zoals hiervoor beschreven.

Symbolen vereenvoudigen vóór renderen klinkt als een leuke optie, maar het is beter om de symbolen vanaf het begin zo eenvoudig mogelijk te houden als nodig voor het detail niveau. Het beste is om zo min mogelijk objecten te gebruiken en bijv. bij samengevoegde solids het aantal delen zo laag mogelijk zien te houden om te benodigde rekenracht te beperken.

Als dit niet veel soelaas biedt omdat er niet veel te vereenvoudigen valt dan rest er nog een "noodgreep" door de symbolen en alle andere complexe geometrie om te zetten naar generieke volumes, dit kan de rendertijd van complexe geometrie sterk verlagen maar je kan de objecten dan niet zo goed meer bewerken. Het beste doe je dit dan ook op een kopie van je werkbestand zodat je nog steeds aanpassingen kan maken in het origineel. Het nadeel is dat je dit steeds weer opnieuw moet doen nadat je aanpassingen hebt gedaan, dus dit gebruik je het beste alleen voor de finale rendering en voor tussentijdse (interne) renders gebruik je dan OpenGL of lagere kwaliteitsinstellingen.
VW 2018 Landmark (US versie) + RenderWorks (meest recente versie)
Windows 10 64-bits, 16 GB RAM, Intel i5-4690K 3.5GHz, nVidia GeForce GTX-960 4GB
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

2 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 2 gasten, 0 anonieme gebruikers