VectorWorks forum: Hoogte Muren In 3D - VectorWorks forum

Ga naar inhoud

Pagina 1 van 1

Hoogte Muren In 3D

#1 Gebruiker is offline   Pascal 

• Expert
  • Groep: Members
  • Lid geworden: 17-June 04
  • Interests:DTP, jeugdvoetbal
  • Stad:Loker

Gepost 12 June 2013 - 09:02 AM

Even een vraagje over de binnenmuren op een gelijkvloers wanneer men via bouwlagen in 3d teken
Hoe bepaal je de hoogte van je binnenmuur

ik had eerst hem laten grijpen onderaan naar de vloerconstructie en bovenaan naar de vloerconstructie bouwlaag boven

maar in snede zag ik dat die binnenmuur onderaan goed stond, maar bovenaan liep tot bovenkant van mijn weefsels.

hoe bepaal ik nu best de hoogte via muurhoogte of
via vloerconstructie bouwlaag boven met een afstand bovenaan -dikte van mijn gewelf?

of ben ik totaal verkeerd bezig en moet ik een andere manier gebruiken om die muren te koppelen in de hoogte?

mvg
Pascal
iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017)
Processor 4,2 GHz Intel Core i7
Geheugen 24 GB 2400 MHz DDR4
27-inch (2560 x 1440)
Videokaart Radeon Pro 575 4096 MB
OS MacOs High Sierra

Vectorworks 2018 Architectuur SP4+ Renderworks
0

#2 Gebruiker is offline   josb 

• Trouwe forumbezoeker
  • Lid geworden: 09-December 10
  • Stad:Alken

Gepost 12 June 2013 - 10:02 AM

Ik heb de instellingen zoals hieronder gemaakt en deze werken voor mij.
PC - Windows 10 - Vectorworks 2018 + architectuur + Renderworks
0

#3 Gebruiker is offline   Dieter Geerts 

• Expert
  • Lid geworden: 26-April 07
  • Interests:VectorWorks, VectorScript, FileMaker Pro,...
  • Stad:Gent

Gepost 12 June 2013 - 10:17 AM

Ik laat mijn binnenmuren grijpen naar de volgende bouwlagen:

Onderkant binnenmuur naar onderdeeltype Draagvloer
Bovenkant binnenmuur naar onderdeeltype Draagvloer onder [Bouwlaag boven]

Dit zorgt ervoor dat je binnenmuur mooi tussen je draagvloeren zit, en dus niet door het beton loopt. Deze draagvloer is meestal ook gebonden aan je buitenmuren, en zal dus je binnenmuren niet kunnen doorsnijden, vandaar. Ook is het zo dat je je plafond zal binden aan je binnenmuren, en het plafond zal er dus voor zorgen dat je binnenmuren doorgesneden zullen worden waar nodig.

Probeer er altijd voor de zorgen dat je de offsets niet gebruikt, tenzij deze logisch zijn, want anders moet je deze telkens veranderen. Als voorbeeld: als je de bovenkant tot de bovenkant van de draagvloer zou laten lopen, dan moet je dus een offset instellen die gelijk is aan de dikte van de draagvloer, maar als die dikte veranderd, dan moet je dus ook manueel al je muren gaan aanpassen. Dus vermijd dit. Natuurlijk gebruik je deze dan wal als je bv een half muurtje hebt, dan stel je bv in dat de bovenkant een offset heeft van 120cm tov zijn begrenzing bovenaan, wat dan het onderdeeltype Vloer is. (= vloerafwerking.) Er gewoon altijd voor zorgen dat de waarden gelinkt zijn aan de onderdeeltypes van de bouwlagen zodat je alle hoogten kunt gaan bepalen door de bouwlagen en zijn onderdelen.
0

#4 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert
  • Groep: Root Admin
  • Stad:DE Hasselt

Gepost 12 June 2013 - 11:16 AM

@ Dieter
Als ik je goed begrijp gebruik jij de ontwerplaag "Draagvloer onder" om o.a. de hoogte van je binnenmuren te regelen. Correct?
Retina MacBook Pro i7 • iPad Pro 10.5 • iPhone SE
macOS - iOS - Vectorworks [meest recente versies]
0

#5 Gebruiker is offline   Dieter Geerts 

• Expert

Gepost 13 June 2013 - 08:07 AM

Bekijk Post Gerrit, op 12 June 2013 - 11:16 AM, zei:

@ Dieter
Als ik je goed begrijp gebruik jij de ontwerplaag "Draagvloer onder" om o.a. de hoogte van je binnenmuren te regelen. Correct?

Klopt. Ik gebruikte daarvoor Plafond, behorende tot dezelfde bouwlaag, maar dan krijg je problemen als je met split-levels of niveauverschillen zit op een bouwlaag. Vandaar dat ik nu Draagvloer onder gebruik, wat er dus voor zorgt dat het gehele vloerpakket bij de bouwlaag hoort en je dus geen problemen meer hebt bij die split-levels/niveauverschillen. Deze ontwerplaag dient ook voor het plafond te tekenen, aangezien een vloerplaat de bovenkant neemt als referentie. Je zou deze laag kunnen weglaten, maar dan moet je dus met offsets gaan werken, en zoals ik in een vorige post aanhaalde, dan moet je die offset ook gaan aanpassen als je vloerpakket veranderd.
0

#6 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 13 June 2013 - 08:45 AM

Bekijk Post Dieter Geerts, op 13 June 2013 - 08:07 AM, zei:

Klopt. Ik gebruikte daarvoor Plafond, behorende tot dezelfde bouwlaag, maar dan krijg je problemen als je met split-levels of niveauverschillen zit op een bouwlaag. Vandaar dat ik nu Draagvloer onder gebruik, wat er dus voor zorgt dat het gehele vloerpakket bij de bouwlaag hoort en je dus geen problemen meer hebt bij die split-levels/niveauverschillen. Deze ontwerplaag dient ook voor het plafond te tekenen, aangezien een vloerplaat de bovenkant neemt als referentie. Je zou deze laag kunnen weglaten, maar dan moet je dus met offsets gaan werken, en zoals ik in een vorige post aanhaalde, dan moet je die offset ook gaan aanpassen als je vloerpakket veranderd.

Stel dat nu de dikte van je draagvloer wijzigt, dien je de ontwerplaag "Draagvloer onder" ook te verplaatsen - toch?
0

#7 Gebruiker is offline   Dieter Geerts 

• Expert

Gepost 13 June 2013 - 07:19 PM

Bekijk Post Gerrit, op 13 June 2013 - 08:45 AM, zei:

Stel dat nu de dikte van je draagvloer wijzigt, dien je de ontwerplaag "Draagvloer onder" ook te verplaatsen - toch?

Ja, dat klopt, maar de binnenmuren volgen dan ook allemaal mee. In het geval je Draagvloer onder niet gebruikt, dan moet je dus al je binnenmuren manueel gaan aanpassen omdat een vloerplaat niet de muren gaat uitsnijden als deze niet gebonden zijn aan elkaar. Je hebt dus minder werk en meer controle.
0

#8 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 13 June 2013 - 07:55 PM

Bekijk Post Dieter Geerts, op 13 June 2013 - 07:19 PM, zei:

Ja, dat klopt, maar de binnenmuren volgen dan ook allemaal mee. In het geval je Draagvloer onder niet gebruikt, dan moet je dus al je binnenmuren manueel gaan aanpassen omdat een vloerplaat niet de muren gaat uitsnijden als deze niet gebonden zijn aan elkaar. Je hebt dus minder werk en meer controle.

Dit was het antwoord dat ik verwachtte Dieter, ik wou het alleen dubbel checken.
Mijn bedenking: gesteld dat je de binnenmuren controleert dmv een muurstijl, dan klopt jouw redenering (alle binnenmuren manueel aanpassen) niet helemaal. De voordien genoemde offset zit in de muurstijl, en éénmalig aanpassen in de hulpbron zou moeten volstaan om alle binnenmuren aan te passen.
Bovenstaande dient inderdaad per muurstijl herhaald te worden, en split-levels maken het soms complexer. Niettemin zijn er toch meerdere benaderingen volgens mij, en wil ik het via deze bedenking nuanceren ;-)
0

#9 Gebruiker is offline   Dieter Geerts 

• Expert

Gepost 13 June 2013 - 10:17 PM

Bekijk Post Gerrit, op 13 June 2013 - 07:55 PM, zei:

De voordien genoemde offset zit in de muurstijl, en éénmalig aanpassen in de hulpbron zou moeten volstaan om alle binnenmuren aan te passen.

En wat als niet elke verdieping dezelfde dikte van draagvloer heeft? Dan moet je dus per niveau een muurstijl gaan creëren voor elke soort binnenmuur. Dit zorgt voor veel werk en complexiteit waar zeker en vast fouten mee gebeuren. Maar het kan wel. Een ander ding is het feit dat de hoogtes, en de offsets, van een muur niet gekoppeld zijn aan zijn muurstijl. Het is pas bij het bewerken van de muurstijl dat je de muren met die muurstijl kan laten updaten qua hoogten. Wat je dan krijgt is dat muren die toch niet die hoogten moeten krijgen overschreven worden en dus klopt je model weer al niet. En meerdere muurstijlen gaan maken gewoon om de hoogte te regelen is echt geen goed idee, tenzij er kan gezorgd worden dat de hoogte dan niet meer per muur kan aangepast worden. Daarbij vind ik dat hoogtes van muren iets is dat muurafhankelijk is en niet muurstijlafhankelijk. De bedoeling van de hoogten in de muurstijlen is om een standaardwaarde te voorzien, niet om het te regelen.

Natuurlijk zijn er altijd meerdere manieren om iets te doen met elk hun voor en nadelen, toch moet je proberen er voor te zorgen dat gebruikers geen fouten kunnen maken, vandaar dat ik als cad manager steeds op zoek ben naar de 'beste' manier van werken, ook al bestaat die niet.
0

#10 Gebruiker is offline   brajan 

• Expert
  • Lid geworden: 03-August 06
  • Stad:Leuven

Gepost 14 June 2013 - 08:38 AM

Ik werk meestal zoals Dieter. Maar ook deze methodes heeft zijn zwaktes. Als je op 1 verdieping verschillende vloerdiktes hebt dan moet je toch manueel gaan aanpassen.
Persoonlijk gebruik ik nooit de offset voor de redenen die Dieter aanhaalt.(meestal is dikte vloer op verdieping anders dan gelijkvloers enz.
Is er een dikteverschil op 1 niveau dan selecteer ik gewoon de binnenmuren en pas de hoogte via infopalet aan. Zo ook als er bv een houten vloer en een betonnen op 1 niveau zit.
Persoonlijk hoop ik dat er een moment komt dat je binnen vectorworks de vloerplaathoogtes nog manueel kan aanpassen (bv om onderkant van verschillende dikte welfsels juist te zetten dat plafond recht doorloopt) en dat je de muren kan laten grijpen naar onderkant vloerplaat en dat vectorworks dus zelf de dikte van de vloerplaat gaat herkennen.
Zal wel complex zijn maar hopen kan geen kwaad.
Imac 27" Retina 5K, 3,3 GHz intel Core i5 OSX EL Capitan
Geheugen 24 GB 1867 MHz DDR3
Vectorworks arch 2017 en renderworks 2017
0

#11 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 14 June 2013 - 07:30 PM

Terechte bemerking Brajan, eender welke methode heeft meestal één of meer zwakke punten. Ik zie het evenmin wit-zwart.
Een volgend puntje misschien even opwerpen in dit verband:
Gesteld dat de vloerdikte op een gegeven moment moet worden aangepast - hoe wil je daarmee omgaan als ontwerper? Verwerk je de meer- of mindikte in de daaraan verbonden plafondhoogtes, wil je de wijziging(en) doorheen gans het model laten uitwerken, andere?
0

#12 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 14 June 2013 - 07:42 PM

Bekijk Post Dieter Geerts, op 13 June 2013 - 10:17 PM, zei:

De bedoeling van de hoogten in de muurstijlen is om een standaardwaarde te voorzien, niet om het te regelen.

Beetje sterk uitgedrukt volgens mij, Dieter. Jouw persoonlijke interpretatie van het gebruik van muurstijlen kan je niet zomaar presenteren als de eigenlijke en enige bedoeling.
Try to keep an open mind ;-)
0

#13 Gebruiker is offline   Gerrit 

• Expert

Gepost 14 June 2013 - 07:48 PM

Bekijk Post brajan, op 14 June 2013 - 08:38 AM, zei:

Persoonlijk hoop ik dat er een moment komt dat je binnen vectorworks de vloerplaathoogtes nog manueel kan aanpassen (bv om onderkant van verschillende dikte welfsels juist te zetten dat plafond recht doorloopt) en dat je de muren kan laten grijpen naar onderkant vloerplaat en dat vectorworks dus zelf de dikte van de vloerplaat gaat herkennen.
Zal wel complex zijn maar hopen kan geen kwaad.

Je bent niet de eerste gebruiker die deze wens kenbaar maakt. Aarzel niet om je punt verder toe te lichten (bij voorkeur in het subforum Ideeënfabriek).
0

#14 Gebruiker is offline   Dieter Geerts 

• Expert

Gepost 15 June 2013 - 04:47 PM

Bekijk Post brajan, op 14 June 2013 - 08:38 AM, zei:

Als je op 1 verdieping verschillende vloerdiktes hebt dan moet je toch manueel gaan aanpassen.

niet als je een extra bouwlaagonderdeel maakt...
0

#15 Gebruiker is offline   brajan 

• Expert
  • Lid geworden: 03-August 06
  • Stad:Leuven

Gepost 15 June 2013 - 09:09 PM

klopt, maar als je bij uitvoering plots merkt dat iets dikker moet zijn, is het toch vaak sneller de enkele muren te selecteren en dan de hoogte aan te passen.
Anders moet je eerst een extra bouwlaagonderdeel aanmaken en daarna toch nog de muren gaan selecteren om deze op het nieuwe onderdeel te laten aansluiten.
Ik vind dit dan dubbel werk en daar doe ik dan niet aan mee.
Imac 27" Retina 5K, 3,3 GHz intel Core i5 OSX EL Capitan
Geheugen 24 GB 1867 MHz DDR3
Vectorworks arch 2017 en renderworks 2017
0

#16 Gebruiker is offline   Dieter Geerts 

• Expert

Gepost 16 June 2013 - 08:12 AM

Bekijk Post brajan, op 15 June 2013 - 09:09 PM, zei:

klopt, maar als je bij uitvoering plots merkt dat iets dikker moet zijn, is het toch vaak sneller de enkele muren te selecteren en dan de hoogte aan te passen.
Anders moet je eerst een extra bouwlaagonderdeel aanmaken en daarna toch nog de muren gaan selecteren om deze op het nieuwe onderdeel te laten aansluiten.
Ik vind dit dan dubbel werk en daar doe ik dan niet aan mee.

Als het echt bij uitvoering is en je zeker kan zijn dat het nadien niet meer veranderd, dan klopt het dat het manueel sneller is, maar indien het later nog eens wijzigt, dan ben je sneller af met een extra bouwlaagonderdeel. Initieel net iets minder vlug, maar achteraf veel sneller.
0

Deel dit topic:

Pagina 1 van 1

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers